En hoe zit het met woordjes leren? Stel je voor je hebt een woordjes overhoring en je wilt deze zo goed mogelijk maken maar je wilt ook zo kort mogelijk woordjes leren. Dan is het slimste om direct voor de overhoring even goed de woordjes te leren. Tijdens de overhoring kan je ze dan nog net opschrijven en daarna vergeet je alles direct weer. Zo kan je een hoog cijfer halen en tegelijkertijd niet slimmer worden.
Zodoende promoot je met cijfers dus om alleen even voor een toets woordjes te leren. Een leerling leer er niet veel door.
Wat weer het goed nieuws is is dat als je als school of leraar je leerlingen woordjes wilt laten leren en zorgen dat ze deze voor de lange termijn onthouden, dan kan dat ook! Het beste gaat dat door te stoppen met alle toetsen over woordjes en er geen enkel cijfer meer voor te geven. Daarnaast laat je de leerlingen de woordjes leren met een programma zoals bijvoorbeeld Wozzol. De leraar kan hier een coachende rol op zich nemen.
Hoe kan je woordjes leren met je leerlingen met Wozzol zonder dat je cijfers geeft? Dat kan bijvoorbeeld door je leerlingen de opdracht te geven om woordjes met Wozzol te leren en om bepaalde woordenlijsten te leren. Je kan dan leerlingen als doel meegeven dat ze bijvoorbeeld volgens Wozzol minimaal 100 woordjes moeten kennen. Deze ondergrens kan je gedurende het hele jaar langzaam naar boven aanpassen. De leerling leert zo de woordjes echt voor de lange termijn en heeft zo wat aan de kennis!
Zodat de leraar de leerlingen goed kan helpen kunnen leerlingen in Wozzol opgeven dat ze een leraar hebben. Dat kan bij “Instellingen” en dan “Volgers”. Hier kan de leerlinge met behulp van het e-mailadres van de leraar deze toevoegen. De leraar kan vervolgens exact zien hoe het gaat met de vorderingen van de leerling.
Een alternatief is om gebruik te maken van de maandelijkse voortgangsrapportage. De leerling kan in Wozzol gaan naar “Vorderingen” en dan drukken op de opslaan knop rechtsboven. Vervolgens krijgt de leerling per maand een overzicht hoe het gaat met de vorderingen. Deze kan de leerling makkelijk opslaan als plaatje en vervolgens gebruiken voor bijvoorbeeld een voortgangsrapport.